dilluns, 17 de maig del 2010

Segona conferència APREP

CONFERÈNCIA PERE ALZINA

Tema: El mestre competent

Les idees més importants de la conferència són:

- Els canvis que succeeixen al món pretenen canviar-ho tot molt ràpidament. Aquests són canvis ambiciosos i per tant, aquests després queden oblidats.

- Tots els canvis i propostes noves aporten coses positives, però d’allò que es pensa no hi ha moltes coses aprofitables. Hem d’aprendre a seleccionar allò que continuarà sent important amb el pas del temps. Cada idea nova aporta coneixement i raó, però no tota, només una part. Cal incorporar les novetats de manera successiva i sense pressa.

- Les competències són importants perquè són plantejaments que es realitzen amb els infants per a què aquests aprenguin a pensar. Han de ser reflexius, conscients dels processos d’aprenentatge, analítics, conscients de les seves virtuts i defectes.

- La idea fonamental de les competències és ensenyar als infants a pensar i fer-los conscients del seu procés d’aprenentatge i aconseguir que cada dia els nens i nenes aprenguin més i millor, és a dir, ser exigents.

- És important atendre a la diversitat. No s'han de donar les culpes als altres i s'han de dedicar a cercar una solució per donar a aquell infant una bona educació, adaptada a les seves necessitats.

Condicions i elements importants

- El sistema educatiu té unes funcions determinades. La seva funció és ensenyar el coneixement científic.

- Els mals socials no els ha de resoldre l’escola. Els mestres no estan preparats per això. (educació sexual, educació vial...) . En els currículums hi ha inflació. Hi ha coses que s’ensenyen que no serveixen per a res o que estan obsoletes. Es destinen moltes hores a aquestes coses. S'hauria d’ensenyar el que és realment important: ensenyar com una persona pensar. Aprendre a ser persones enraonadores (donar la opinió i donar alternatives per a solucionar els problemes (qüestionar el coneixement donant alternatives)), no criticadores.

- Cal fixar-se si un exercici que anem a realitzar és funcional, es pot situar en un context real, serveix per resoldre altres problemes, és complex si té un component moral i ètic (coneixement contextual, funcional, complex i intencional). Això és el que toca.

El mestre competent

- El mestre ha de creure en la seva professió. No s’han de desesperar. Educar és un acte d’esperança, la fé del científic és la constància i la fermesa que aplica durant tota la vida a aconseguir un fet. Els fracassos són molt comuns, però no ens hem de donar per vençuts. Hem d’insistir. Hem de creure en la utopia per fer l’acte suprem d’educar, que és convertir les utopies en realitat.

- Els mestres han de creure en la llibertat, que és la capacitat d’escollir i adquirir compromís social. Els mestres han de creure en la igualtat, que implica escoltar a tothom. La eina principal d’un mestre és convertir als alumnes en joves competents (en tots els sentits). Els mestres mai han de perdre la capacitat de meravellar-nos. Sense aquesta no hi ha aprenentatge.

- Els mestres han d’educar persones alegres. No podem ensenyar coneixement científic si no hi ha alegria. Descobrir un nou coneixement és una alegria. No es pot fusilitzar el cervell. La cognició i l'emoció són una única cosa. La raó sense emoció no té sentit. “Necessitem sentir el pensament i pensar el sentiment.” Unamuno.

- El mestre competent no és un super mestre, són persones que hi posen voluntat, sacrifici... i sabem que en molts casos ens equivocarem i així aprendrem de les equivocacions. S’han de provar coses noves sense tenir por a equivocar-se. Si un no es vol equivocar vol dir que no vol aprendre.

- Les coses s’aprenen a poc a poc. Per tant necessitem temps i el temps són anys i es la constància, la fermesa i l’esforç el que ens ajuda a millorar i a aprendre.

- La feina d’un mestre competent és reflexionar, replantejar les diferents situacions.

- La formació permanent és vital per a seguir aprenent i donar una resposta adequada als infants. Entre tots hem de seguir buscant alternatives i solucions als problemes que ens planteja una aula.

- Empatia, solidaritat, educació inclusiva, compartir, treball en equip, tolerància... REPTES EN EDUCACIÓ

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada